קבר אחים של יהודים ממלחמת העולם השנייה נמצא באחרונה בעיר לייפאיה שבמערב לטביה בזכות שימוש בטכנולוגיה מודרנית. כך דיווחה הטלוויזיה בלטביה.
ב-15 ביולי 1941, המלח הגרמני ריינהרד ווינר צילם מספר תמונות של מגדלור לייפאיה. כיום, הצילומים בשחור-לבן הללו הם העדות היחידה לרצח יהודים במקום הזה. חוקרים ניסו לזהות את אתר קבר האחים מהמבנים בתצלום בעבר, אך ללא הצלחה. הקיץ הוזמנו ללייפאיה חוקרים מארה"ב, ובאמצעות טכנולוגיה מודרנית הם הצליחו למצוא את מקום הקבורה ההמוני של 1941, שבו קבורים עשרות יהודים שנהרגו בידי הנאצים.
1 צפייה בגלריה
חקירת הטבח בלטביה
חקירת הטבח בלטביה
חקירת הטבח בלטביה. לחוקרים היו רק מספר צילומים
(צילום: מתוך הטלוויזיה הלטבית)
נציגת הקהילה היהודית בלייפאיה, אילנה איבנונבה, סיפרה שטכנולוגיות מודרניות עוזרות לא פעם להשלים את הפערים בהיסטוריה. איבנובה ציינה כי אתר הקבורה ממוקם באזור התעשייה של לייפאיה וכיום הוא מושכר מהעירייה על ידי חברה ליטאית לעיבוד דגים שרוצה להרחיב את פעילותה בלטביה.
(סרטון של יד ושם על הטבח במקום)

מנהל המוזיאון "היהודים בלטביה", איליה לנסקי, סבור שלא נכון לבנות מבנים על קברי אחים, ולכן חשוב לסמן את המקום הזה כאנדרטה לזכר היהודים שהוצאו להורג. ראש מועצת העיר לייפאיה, גונארס אנסינס, אמר כי מתקיימים דיונים במועצת העיר כיצד לפעול במצב כזה. "אנחנו חייבים לחשוב איך לפתור את הבעיה", הדגיש אנסינס.